• Naprawa
    • Automatyki przemysłowej
    • Naprawa elektroniki przemysłowej
    • Serwis falowników
    • Naprawa paneli HMI
    • Naprawa sterowników PLC
    • Naprawa, serwis zasilaczy UPS
    • Serwis układów sterowania
    • Regeneracja serwomotorów i naprawa serwonapędów
    • Naprawa prostowników i ładowarek
    • Naprawa softstartów
    • Serwis maszyn przemysłowych i obrabiarek
    • Naprawa spawarek oraz automatów spawalniczych
    • Naprawa monitorów LCD
    • Naprawa i serwis robotów przemysłowych
    • Naprawa robotów spawalniczych oraz spawalniczych źródeł prądu
    • Opieka informatyczna
  • Serwis GYS
    • Autoryzowany serwis spawarek oraz przecinarek GYS
    • Autoryzowany serwis prostowników GYS
  • Mitsubishi
  • VEICHI
    • Produkty napędowe
      • Falowniki
      • Napędy wielosilnikowe
      • Wyposażenie dodatkowe
      • Serwonapędy (Servo Drive)
    • Sterowniki
      • Panele HMI
      • Sterowniki ruchu
      • Sterowniki PLC
    • Roboty przemysłowe
      • Coboty
      • Elementy sterowania robotów
      • Roboty 4-osiowe
      • Roboty 6-osiowe
      • Roboty Scara
      • Roboty spawalnicze
  • Roboty
    • Naprawa i serwis robotów przemysłowych
    • Roboty Veichi
    • Naprawa robotów spawalniczych oraz spawalniczych źródeł prądu
    • Certyfikaty
  • Katalog napraw
  • Zleć naprawę
  • O nas
    • Sklep
    • Kontakt
    • Referencje
    • Regulamin
    • Blog
    • Nasi klienci
  • Polski
  • English
  • Deutsch
logo
  • Naprawa
    • Automatyki przemysłowej
    • Naprawa elektroniki przemysłowej
    • Serwis falowników
    • Naprawa paneli HMI
    • Naprawa sterowników PLC
    • Naprawa, serwis zasilaczy UPS
    • Serwis układów sterowania
    • Regeneracja serwomotorów i naprawa serwonapędów
    • Naprawa prostowników i ładowarek
    • Naprawa softstartów
    • Serwis maszyn przemysłowych i obrabiarek
    • Naprawa spawarek oraz automatów spawalniczych
    • Naprawa monitorów LCD
    • Naprawa i serwis robotów przemysłowych
    • Naprawa robotów spawalniczych oraz spawalniczych źródeł prądu
    • Opieka informatyczna
  • Serwis GYS
    • Autoryzowany serwis spawarek oraz przecinarek GYS
    • Autoryzowany serwis prostowników GYS
  • Mitsubishi
  • VEICHI
    • Produkty napędowe
      • Falowniki
      • Napędy wielosilnikowe
      • Wyposażenie dodatkowe
      • Serwonapędy (Servo Drive)
    • Sterowniki
      • Panele HMI
      • Sterowniki ruchu
      • Sterowniki PLC
    • Roboty przemysłowe
      • Coboty
      • Elementy sterowania robotów
      • Roboty 4-osiowe
      • Roboty 6-osiowe
      • Roboty Scara
      • Roboty spawalnicze
  • Roboty
    • Naprawa i serwis robotów przemysłowych
    • Roboty Veichi
    • Naprawa robotów spawalniczych oraz spawalniczych źródeł prądu
    • Certyfikaty
  • Katalog napraw
  • Zleć naprawę
  • O nas
    • Sklep
    • Kontakt
    • Referencje
    • Regulamin
    • Blog
    • Nasi klienci
  • Polski
  • English
  • Deutsch
HomeBlogAutomatykaDlaczego warto regenerować serwomotory, zamiast kupować nowe?

Dlaczego warto regenerować serwomotory, zamiast kupować nowe?

27.06.2025 34

Regeneracja serwomotorów to rozwiązanie, które w większości przypadkach jest najbardziej optymalnym rozwiązaniem usunięcia awarii. Naprawa pozwala zakładom produkcyjnym zaoszczędzić czas i pieniądze. Co więcej naprawa ogranicza ilość elektroodpadów, co pozytywnie wpływa na wizerunek firmy społecznie odpowiedzialnej. Zamiast inwestować w nowy napęd, warto rozważyć przywrócenie pełnej sprawności istniejącego urządzenia – zwłaszcza gdy silniki są customizowane pod daną maszynę lub ich dostępność jest mocno ograniczona. Poniżej wyjaśniamy, kiedy regeneracja ma sens i jakie korzyści przynosi przedsiębiorstwu.

 
 
 

Czym właściwie jest regeneracja serwomotoru?

Regeneracja serwomotoru to nie tylko szybka wymiana łożysk. Proces zaczyna się od szczegółowej diagnostyki, która pozwala określić stopień zużycia podzespołów – uzwojeń, enkodera czy hamulca. Dopiero po tej analizie technicy decydują, które elementy trzeba naprawić lub wymienić, aby przywrócić napędowi pełną sprawność i precyzję.  Co więcej podczas naprawy serwomotoru należy precyzyjnie odczytać komutację enkodera (pozycja enkodera) oraz zaarchiwizować zapisy w pamięci enkodera. Taki zabieg wymaga specjalistycznego zaplecza, ale jest niezbędny aby serwomotor po naprawie pracował poprawnie. Dlatego zawsze uprzedzamy naszych Klientów – jeżeli nie macie specjalistycznych narzędzi i systemów pomiarowych nie róbcie tego sami.

Przy okazji serwisu serwomotoru warto rozważyć również przegląd i ewentualną naprawę serwonapędu. Serwomtory pracują w systemach, których wymagana jest wysoka precyzja, a błędne działanie serwowzmacniacza może wpływać na nieprecyzyjna pracę, a w skrajnych przypadkach uszkodzenie silnika, czy też enkodera. Sprawdzanie całego zestawu pozwala także na dokładne zestrojenie serwomotoru z serwowzmacniaczem, w tym ewentualną precyzyjną korektę ustawienia sprzężenia zwrotnego.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Regeneracja a zakup nowego napędu – porównanie kosztów i czasu

Nowy serwomotor to z jednej strony wysoki koszt, ale także czas potrzebny na jego dostawę. W przypadku popularnych, aktywnych produktów czas może nie być szczególnie długi, ale przy starszych modelach, czy też specjalizowanych modelach czas oczekiwania może wynosić kilka tygodni. Regeneracja – wykonywana w  serwisie posiadającym profesjonalne narzędzia pomiarowe często zamyka się w kilku dniach roboczych. To kluczowe, gdy każda godzina przestoju generuje realne straty.

Koszt? Dobrze przeprowadzony remont serwomotoru pochłania zwykle od 30 do 60 proc. ceny nowej jednostki. Oszczędzasz więc nie tylko pieniądze, lecz także możesz sprawić, że Twój serwomotor popracuje dłużej niż nowy. Nasz serwis stosuje tylko łożyska klasy premium, a jeżeli chodzi o łożyska stosowane na pierwszy montaż, to niestety, u niektórych producentów nie wygląda to już tak kolorowo. 

Dodatkowo wybierając naprawę zamiast wymiany na nowy dbamy o środowisko i możemy pochwalić się wizerunkiem firmy społecznie odpowiedzialnej.

 
 
 

Kiedy regeneracja serwomotoru to najlepsze rozwiązanie?

Decyzja o regeneracji serwomotoru w większości przypadków jest decyzją optymalną, a diagnostyka serwomotoru pod kątem możliwości i kosztów naprawy powinna być wykonana przy każdej awarii. Ograniczeniami przy naprawie serwomotoru może być problem z dostepnością podzespołów zastrzeżonych przez producenta (w szczególności enkoder lub hamulec), bardzo zaawansowana degradacja wirnika, czy też brak możliwości ustalenia komutacji enkodera lub brak możliwości odczytania pamięci enkodera.  Pamiętajcie, że zalany silnik, spalone uzwojenia, czy uszkodzenia mechaniczne nie są czynnikami, które uniemożliwiają naprawę silnika przez profesjonalny serwis..

W przypadku starszych modeli, które nie są już produkowane, regeneracja może być wręcz jedynym realnym rozwiązaniem – nowe urządzenia mogą nie być kompatybilne z zainstalowanym napędem. Dodatkowo, naprawa i dostrojenie podzespołów przez wyspecjalizowany serwis, taki jak TRAK, daje możliwość przywrócenia dokładnie tych samych parametrów pracy, które były osiągane wcześniej.

Regeneracja jest również dobrym wyborem, gdy awarii uległa jednostka w kluczowym punkcie linii produkcyjnej – czas dostawy nowego serwomotoru może być zbyt długi, a regenerację często można zrealizować w trybie ekspresowym.

 
 
 
Regeneracja serwomotoru - wady i zalety

Jak znaleźć sprawdzony serwis regenerujący serwomotory?

Najważniejszym kryterium wyboru serwisu powinna być specjalizacja i doświadczenie w obszarze naprawy serwonapędów oraz naprawy serwomotorów. Dobry serwis nie ogranicza się do wymiany jednego komponentu – wykonuje pełną diagnostykę, sprawdza enkodery, łożyska, przewody i parametry pracy.

Warto także upewnić się, że firma korzysta z zaawansowanych narzędzi diagnostycznych i pomiarowych, a także że dysponuje zapleczem do testowania zregenerowanych urządzeń w warunkach zbliżonych do pracy rzeczywistej. W TRAK naprawiamy zarówno serwomotory, jak i falowniki, sterowniki PLC, panele HMI czy zasilacze – co pozwala kompleksowo obsłużyć nowoczesne zakłady produkcyjne.

Przy wyborze serwisu warto też zwrócić uwagę na możliwość wsparcia zdalnego od inżynierów, dostępność części od ręki oraz transparentność kosztów. Dobrze przygotowana wycena i jasny harmonogram prac to podstawa efektywnej współpracy.

 
 
 
Następny post:Najczęstsze przyczyny awarii falowników – jak im zapobiegać?

Mozę się Tobie także spodobać

Najczęstsze przyczyny awarii falowników – jak im zapobiegać?

Najczęstsze przyczyny awarii falowników – jak im zapobiegać?

icon-date27.06.2025

Może Cię także zainteresować

Falowniki Akcesoria do falowników Serwonapędy Sterowniki PLC Panele HMI

Naprawa i serwis

  • Naprawa sterowników PLC
  • Naprawa zasilaczy UPS
  • Naprawa spawarek
  • Naprawa softstartów
  • Naprawa maszyn przemysłowych
  • Naprawa falowników
  • Naprawa automatyki przemysłowej

Naprawa i serwis

  • Naprawa sterowników PLC
  • Naprawa zasilaczy UPS
  • Naprawa spawarek
  • Naprawa softstartów
  • Naprawa maszyn przemysłowych
  • Naprawa falowników
  • Naprawa automatyki przemysłowej

Produkty

  • Automatyka Mitsubishi
  • Produkty VEICHI

Produkty

  • Automatyka Mitsubishi
  • Produkty VEICHI

Support

  • Pobieranie
  • Kontakt

Kontakt

  • Email: info@trak.com.pl
  • Telefon: 61-87-97-856
  • Telefon: 61-87-97-115
  • Adres:

P.U.E. TRAK sp.j. Os. Stare Żegrze 50 61-249 Poznań

facebook in instagram

Kontakt

  • Email: info@trak.com.pl
  • Telefon: 61-87-97-856
  • Telefon: 61-87-97-115
  • Adres:

P.U.E. TRAK sp.j. Os. Stare Żegrze 50 61-249 Poznań

facebook in instagram

2025 © Copyright Trak – Serwis i naprawa elektroniki przemysłowej

  • Privacy
  • Terms of Use
  • Cookies
leave a message
Skontaktuj się z nami
LeaveMessageSkontaktuj się z nami