Prostowniki przemysłowe służą do zasilania między innymi akumulatorowych wózków widłowych. Każda awaria takiego urządzenia jest więc poważnym problemem. Jednak gdy przestaje ono ładować akumulatory, nie zawsze trzeba od razu dzwonić po serwisanta. Czasem przyczyna wystąpienia problemu jest błaha i można szybko ją usunąć we własnym zakresie – bez konieczności posiadania odpowiedniej wiedzy technicznej oraz specjalistycznych narzędzi. Warto więc podjąć próbę ustalenia źródła awarii przed wezwaniem serwisu, o czym więcej dowiesz się z artykułu. Wyjaśniamy w nim jak zdiagnozować prostownik oraz co należy zrobić w przypadku wykrycia drobnej usterki.
Dlaczego prostownik nie daje napięcia?
Jeśli prostownik nie ładuje, oznacza to, że na jego wyjściu nie ma napięcia potrzebnego do zasilania akumulatorów. Przyczyn wystąpienia takiego problemu może być wiele – poczynając od drobnych, które można usunąć we własnym zakresie, po bardzo poważne (np. uszkodzenie modułu mocy), wymagające interwencji serwisu.
W praktyce jednak często powody są błahe, a pośród najczęściej spotykanych należy wymienić:
- przepalenie bezpiecznika,
 - zły stan techniczny połączeń elektrycznych,
 - przegrzewanie się urządzenia.
 
Dlatego zawsze warto sprawdzić, dlaczego prostownik nie daje napięcia, przed wezwaniem serwisanta.
															Jak zdiagnozować uszkodzony prostownik przemysłowy – checklista diagnostyczna
Wstępna diagnostyka prostownika przemysłowego jest prosta i poradzi sobie z nią każdy technik czy operator maszyn. Wystarczy wyposażyć się w podstawowe narzędzia – śrubokręt i szczypce/kombinerki z izolowanymi rękojeściami oraz rękawice dielektryczne. Przyda się także instrukcja obsługi od uszkodzonego urządzenia. Jeśli zaginęła, z dużym prawdopodobieństwem można ją pobrać ze strony internetowej producenta. Po skompletowaniu tych rzeczy można przejść do checklisty diagnostycznej, która obejmuje 3 kroki.
- Sprawdzenie bezpieczników.
 - Ocena stanu przewodów i złącz elektrycznych.
 - Odczytanie kodów usterek.
 
Wykonywanie pierwszych dwóch powyższych kroków zawsze wiąże się z ryzykiem porażenia prądem. Dlatego przed przystąpieniem do pracy upewnij się, że prostownik jest odłączony od zasilania. Do tego używaj narzędzi oraz rękawiczek dla elektryków.
Sprawdzenie bezpieczników – pierwszy krok w diagnostyce każdego urządzenia elektrycznego
To najprostsza i jednocześnie podstawowa czynność diagnostyczna, jaką należy wykonać przed podjęciem próby naprawy praktycznie każdego urządzenia elektrycznego. Awaria prostownika przemysłowego może być skutkiem przepalenia się bezpiecznika. Pełni on funkcję ochronną – zabezpiecza komponenty różnych układów elektrycznych przed fizycznym uszkodzeniem w wyniku przepięć.
Jeżeli bezpiecznik faktycznie jest uszkodzony, wymień go na nowy, zwracając szczególną uwagę na to, aby miał identyczne parametry. Gdy po uruchomieniu urządzenia komponent ten znów się przepali, może to świadczyć o poważniejszej awarii. Naprawa prostowników i ładowarek z takim problemem wymaga posiadania odpowiedniej wiedzy technicznej, dlatego najlepiej zleć jej wykonanie specjalistom.
Ocena stanu przewodów i złącz w prostowniku przemysłowym
Jeśli bezpiecznik jest sprawny, w kolejnym kroku powinieneś dokonać przeglądu wszystkich przewodów i połączeń elektrycznych prostownika przemysłowego. Zwróć szczególną uwagę na przetarcia, korozję, śniedź i inne zanieczyszczenia. Każdy z tych problemów może skutkować przerwą w obwodzie elektrycznym, która uniemożliwia poprawną pracę urządzenia.
Zaśniedziałe lub zanieczyszczone w inny sposób połączenia wyczyść, używając np. kontakt sprayu. Jeśli są na nich ślady korozji, do jej usunięcia użyj papieru ściernego. Z kolei przerwane lub przetarte przewody napraw i odpowiednio zaizoluj.
Odczyt kodów usterki prostownika przemysłowego
Nowoczesne prostowniki przemysłowe zwykle wyposażone są w diody LED sygnalizujące aktualny stan ich pracy. Jednak w przypadku awarii mogą one dodatkowo pokazywać kody usterek – zapalają się konkretne kontrolki lub migają one w określonej sekwencji. Informacje na temat tego, jak odczytywać te sygnały, znajdziesz w instrukcji obsługi urządzenia.
Jeśli po sprawdzeniu bezpiecznika i przewodów diody wskazują problem z zasilaniem, usterka prawdopodobnie jest poważna. To znak, że trzeba zlecić naprawę fachowcom prowadzącym serwis ładowarek do wózków widłowych i innych przemysłowych urządzeń akumulatorowych. Jednak gdy sygnalizują one przegrzanie, sprawdź, czy wszystkie otwory wentylacyjne w obudowie są drożne i w razie konieczności oczyść je. Upewnij się także, że urządzenie pracuje w optymalnych, zalecanych przez producenta warunkach.
															Zleć naprawę prostownika lub ładowarki specjalistom z firmy TRAK!
Pomimo wykonania wszystkich powyższych kroków urządzenie dalej nie ładuje? Skorzystaj z usług naszej firmy TRAK – prowadzimy autoryzowany serwis prostowników GYS i podejmujemy się pogwarancyjnych napraw urządzeń wszystkich innych producentów. Dysponujemy nowoczesnym zapleczem do diagnozowania i naprawy oraz zatrudniamy zespół kompetentnych serwisantów z wieloletnim doświadczeniem. Szybko zlokalizujemy źródło usterki i usuniemy je, używając najwyższej jakości komponentów. Jeśli w Twoim zakładzie przemysłowym nie działa prostownik GYS lub innego producenta, zadbamy o to, aby w możliwie najkrótszym czasie przywrócić go do pełnej sprawności – zapraszamy do kontaktu!
